Κυριακή 24 Μαρτίου 2019 | 11:17

ΔιεθνήPointer

Κομισιόν εναντίον γερμανο-γαλλικού άξονα;

 
Είναι δυνατόν να πηγαίνει η Κομισιόν κόντρα σε μια συμφωνία του γερμανο-γαλλικού άξονα; Αν έχουν ενοχληθεί άλλες ιμπεριαλιστικές χώρες της ΕΕ, τότε σε πρώτη φάση η Κομισιόν μπορεί να επιχειρήσει να ασκήσει το ρυθμιστικό της ρόλο, ώστε να υπάρξουν κάποιες διορθώσεις και η συμφωνία να επανέλθει. Το σίγουρο είναι πως η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού να θέσει βέτο στη συμφωνία συγχώνευσης τμημάτων της γερμανικής  Siemens και της γαλλικής Alstom, ξεσήκωσε την οργή του Βερολίνου και του Παρισιού.
 
Siemens και Alstom, δυο πανίσχυρα μονοπώλια, αποφάσισαν να συγχωνεύσουν τα τμήματά τους που ασχολούνται με τους σιδηροδρόμους, επικαλούμενες τον ανταγωνισμό από τους Κινέζους. Ομως οι Κινέζοι δεν έχουν έντονη παρουσία στον κλάδο σιδηροδρόμων στην Ευρώπη. Το κρατικό τους μονοπώλιο CRRC δραστηριοποιείται κυρίως στην ασιατική ήπειρο, όπου έχει ανοίξει μια μεγάλη αγορά μεταφορών. Είναι πιθανόν τα δύο ευρωπαϊκά μονοπώλια να είχαν υπόψη τους αυτήν την αγορά και να θέλουν να συνενώσουν τις δυνάμεις τους για να κάνουν μια επιθετική εξόρμηση. Δημιουργώντας όμως μια πανίσχυρη εταιρία είναι σίγουρο ότι πρώτα θα «ισοπεδώσουν» τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους στην ευρωπαϊκή αγορά, πριν εκστρατεύσουν στην Ασία ή και παράλληλα.
 
Προφανώς υπήρξαν ισχυρές αντιδράσεις από άλλες χώρες (Ιταλία, σκανδιναβικές χώρες κ.ά.), που ανάγκασαν την επίτροπο Ανταγωνισμού Μάργκρεθ Βεστάγκερ να μπλοκάρει το σχέδιο συγχώνευσης των σιδηροδρομικών τμημάτων των δύο μονοπωλίων, με το σκεπτικό ότι δημιουργείται μια πανίσχυρη ευρωπαϊκή εταιρία που θα πλήξει τον ανταγωνισμό.
 
Το ζήτημα πέρασε πλέον σε πολιτικό επίπεδο. Οι υπουργοί Πέτερ Αλτμάιερ και Μπρινό Λεμέρ συναντήθηκαν και συμφώνησαν πάνω σ' ένα κοινό πλάνο προώθησης της πολιτικής τους στη βιομηχανία, που προβλέπει τη δημιουργία «πρωταθλητών» στο χώρο της βαριάς βιομηχανίας, ώστε να μπορούν να αντέξουν τον υφιστάμενο ανταγωνισμό από τους Κινέζους και τον ανταγωνισμό που επίκειται, αφού θεωρείται βέβαιο ότι κάποια στιγμή το κινέζικο κρατικό μονοπώλιο στους σιδηροδρόμους θα διεκδικήσει μερίδιο και στην ευρωπαϊκή αγορά, μέσω εξαγορών επιχειρήσεων.
 
Κάνοντας ένα αποφασιστικό βήμα, Αλτμάιερ και Λεμέρ αποφάσισαν να προτείνουν ριζική αλλαγή των κανόνων που διέπουν τον ανταγωνισμό στο εσωτερικό της ΕΕ. Προτείνουν να δοθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο η εξουσία να αλλάζει αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ, αν το κρίνει απαραίτητο. Αυτό σημαίνει ότι η Κομισιόν, που έχει συγκεκριμένα καθήκοντα ως προς την τήρηση των κοινοτικών κανόνων, μπορεί να παραμεριστεί με μια απόφαση που θα ληφθεί σε ένα πολιτικό όργανο, όπως είναι το Συμβούλιο. Τηρουμένων των αναλογιών, είναι όπως συμβαίνει σε ένα εθνικό κράτος (το ελληνικό), όταν ένας τομέας της Διοίκησης (π.χ. μια γενική διεύθυνση) διαφωνεί με μια παράνομη κυβερνητικά απόφαση και ο υπουργός παρακάμπτει τη διαφωνία του βάζοντας τους συμβούλους του να γράψουν μια απόφαση, υποχρεώνοντας τους υπηρεσιακούς παράγοντες να την υπογράψουν, έστω και διαφωνούντες.
 
Υποτίθεται ότι η γραφειοκρατία των Βρυξελλών παίζει έναν εξισορροπητικό ρόλο ανάμεσα στα αντιτιθέμενα συμφέροντα των κρατών-μελών, λειτουργώντας κατά κάποιον τρόπο αμερόληπτα και κρίνοντας μόνο βάσει του κοινοτικού δικαίου. Οταν αυτό, όμως, δεν αρέσει στον πανίσχυρο γερμανο-γαλλικό άξονα, μπαίνει μπροστά η επιχείρηση παράκαμψης της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, ακόμα και με αλλαγή του ίδιου του νομικού πλαισίου. Εντός του Συμβουλίου μπορεί ο γερμανο-γαλλικός άξονας να πάρει τις ψήφους των χωρών-δορυφόρων και ν' αφήσει στη μειοψηφία τους ανταγωνιστές του.
Παρασκευή 08 Μαρτίου 2019