Δευτέρα 21 Αυγούστου 2017 | 02:02

Νεολαία-ΠαιδείαPointer

Πρώτο βήμα για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Small_img_28713
Ενας μετά τον άλλον οι κλάδοι των δημόσιων υπαλλήλων δηλώνουν ότι αρνούνται να πάρουν μέρος στη χειραγώγηση και κατηγοριοποίησή τους με άμεση συνέπεια τη μισθολογική καθήλωση και τις απολύσεις (απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ στις 7-6-2017 «Απεργία – Αποχή από τη διαδικασία αξιολόγησης των Δημοσίων Υπαλλήλων»).

Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έχει βάλει μπροστά τις διαδικασίες, υλοποιώντας τις δεσμεύσεις των Μνημονίων. Στην εκπαίδευση, ο «χορός» άνοιξε με την αξιολόγηση των «στελεχών της εκπαίδευσης» (νόμος 4473/2017).

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε και η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ) αναφέρεται:

«Με την α.π. 1363/30-5-2017 απόφασή του, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. κήρυξε απεργία – αποχή από τη διαδικασία αξιολόγησης, που εισάγει με την κατ’ επίφαση γνωμοδοτική διαδικασία της ‘’ειδικής συνεδρίασης των μονίμων συνυπηρετούντων’’, η κυβέρνηση μέσα από τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο 4473/2017 στο πλαίσιο του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου (Ν.3848/2010 και Π.Δ. 152/2013)».

Προωθώντας το υποχθόνιο σχέδιό του, το υπουργείο Παιδείας, καταβάλλει προσπάθεια να δημιουργήσει μια ωραιοποιημένη ατμόσφαιρα, ώστε οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν καταρχάς «κουλτούρα αξιολόγησης». Στο πλαίσιο αυτό, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί του σχολείου (όχι οι αναπληρωτές) καλούνται να εκφράσουν γνώμη (που δεν παίζει κανένα ρόλο σε τελευταία ανάλυση) στην επιλογή του διευθυντή του σχολείου, συμμετέχοντας στην αξιολόγησή του.

Είναι σαφές ότι δεν πρόκειται για την επιλογή του διευθυντή της σχολικής μονάδας από τους εκπαιδευτικούς (άλλωστε αυτοί εκφράζουν μόνο γνώμη). Πρόκειται για την αξιολόγηση των ίδιων των εκπαιδευτικών, του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας, πρώτο βήμα της οποίας είναι η αξιολόγηση των διευθυντών, αφού το ερώτημα είναι προφανές ότι οσονούπω θα αντιστραφεί: Αφού δεχθήκατε να αξιολογήσετε τον διευθυντή «σας», τώρα είναι σειρά σας να αξιολογηθείτε από αυτόν. Αυτό επιτάσσουν τα Μνημόνια 3 και 4, οι οδηγίες του ΟΟΣΑ και της ΕΕ και το τριετές σχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Αναλύοντας το περιεχόμενο του νόμου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών «στελεχών», σε προηγούμενο φύλλο της εφημερίδας (Κόντρα, αρ. φύλλ. 918) σημειώναμε:

Ολόκληρος ο νόμος (4473/2017) έχει ως βασικό μπούσουλα τον αντιδραστικό νόμο 3848/2010 (βασικός νόμος της αξιολόγησης), του οποίου τροποποιεί κάποιες διατάξεις. Τον νόμο αυτόν οι συριζαίοι διεκήρυτταν προεκλογικά ότι θα καταργήσουν.

Το νομοθετικό οπλοστάσιο της αξιολόγησης του Αρβανιτόπουλου παραμένει ακέραιο, αφού δεν καταργείται (σε αυτό συμπεριλαμβάνεται και το ΠΔ 152/2013 που αναφέρεται στον τρόπο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών).

Ο νέος νόμος επαναφέρει τη συνέντευξη των υποψήφιων διευθυντών ενώπιον των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων.

Σύμφωνα με αυτόν «Η γνώμη των ανωτέρω συνυπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. διατυπώνεται επί συγκεκριμένων ερωτήσεων αποτίμησης του κριτηρίου της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικότερης συγκρότησης του υποψηφίου, οι οποίες αναγράφονται σε φύλλα αποτίμησης του κριτηρίου αυτού. Οι ερωτήσεις αφορούν στη συνεργατικότητα που επιδεικνύει ο υποψήφιος, στη συνεισφορά του για τη δημιουργία κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος, στη συμμετοχή του στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων, καθώς και στις ικανότητες διοίκησης ή/και στις ικανότητες οργάνωσης εκπαιδευτικών ή παιδαγωγικών δράσεων. Οι ανωτέρω μόνιμοι εκπαιδευτικοί, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. συνέρχονται σε ειδική συνεδρίαση και διατυπώνουν αυθημερόν τη σχετική κρίση τους για κάθε υποψήφιο σε αιτιολογημένο πρακτικό, που συντάσσεται για το σκοπό αυτόν. Στη συνεδρίαση αυτή δεν μετέχουν οι υποψήφιοι, ούτε οι σύζυγοι ή οι συγγενείς τους έως τρίτου βαθμού και προεδρεύει ο αρχαιότερος εκπαιδευτικός, ο οποίος υποδεικνύεται από την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Την ίδια μέρα αποστέλλεται το σχετικό πρακτικό στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και στη συνέχεια αυτό κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο».

«Ο τύπος και το περιεχόµενο των φύλλων αποτίµησης του κριτηρίου της συµβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικότερης συγκρότησης των υποψηφίων διευθυντών σχολικών µονάδων και Ε.Κ.» καθορίζονται με Υπουργική Απόφαση, ύστερα από γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Ολόκληρη η διαδικασία που περιγράφει τον τρόπο «αποτίμησης» των προσόντων του επίδοξου διευθυντή, «ο τύπος και το περιεχόμενο των φύλλων αποτίμησης», που θα γίνεται επί «συγκεκριμένων κριτηρίων» (συμβολή στο εκπαιδευτικό έργο, προσωπικότητα και γενικότερη συγκρότηση του υποψηφίου, συνεργατικότητα, συνεισφορά στη δημιουργία κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος, συμμετοχή στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση δράσεων, ικανότητες διοίκησης, ικανότητες οργάνωσης εκπαιδευτικών ή παιδαγωγικών δράσεων) παραπέμπει στην αξιολόγηση.

Η οποία αξιολόγηση «των εκπαιδευτικών και των σχολικών µονάδων θα συνάδει µε το γενικό σύστηµα αξιολόγησης της δηµόσιας διοίκησης» (Μνημόνιο-3).

Το νομοθετικό οπλοστάσιο της αξιολόγησης και οι προσπάθειες επιβολής του (καλυμμένες και εμφανείς) πρέπει να αντιπαλευτούν με νύχια και δόντια από τον μαχόμενο κόσμο της εκπαίδευσης, παρά τις τρικλοποδιές που θα επιχειρήσει να του βάλει στην πορεία η συνδικαλιστική γραφειοκρατία (που στο κάτω-κάτω συναγελάζεται με τα «στελέχη» της εκπαίδευσης).

Οι συριζαίοι δεν θα καλοπεράσουν προωθώντας αυτό το πολύ ακανθώδες ζήτημα. Οι εκπαιδευτικοί έχουν και μνήμη και πείρα. Η αξιολόγηση του Αρβανιτόπουλου έμεινε «στα χαρτιά». Σειρά τώρα έχει και η αξιολόγηση των συριζαίων.

Γιούλα Γκεσούλη 
Σάββατο 17 Ιουνίου 2017