Κυριακή 21 Ιουλίου 2019 | 14:04

ΕργατικάPointer

Συνεχίζεται η κοροϊδία των κούριερ από την προεκλογική κυβέρνηση του Τσίπρα

 
Εχουμε ξαναγράψει για την κοροϊδία των κούριερ από τα Τσιπράκια του υπουργείου Εργασίας. Για να πάρουν οι κούριερ ένα μικρό μέρος των συνολικών δαπανών για τη χρησιμοποίηση των δικών τους μηχανών, πρέπει να εκδοθούν μία Απόφαση του υπουργού Εργασίας και μία Κοινή Απόφαση τριών υπουργών (Εργασίας, Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών και Υποδομών). Οι διατάξεις που προβλέπουν την καταβολή μικρού μέρους της δαπάνης είναι τα άρθρα 55 και 56 του νόμου 4611/2019 (ΦΕΚ 73Α, 17-5-2019), που ψηφίστηκε στις 15 Μάη.
 
Μέχρι και την περασμένη Πέμπτη (4 Ιούλη), αυτές οι υπουργικές αποφάσεις δεν είχαν εκδοθεί, με αποτέλεσμα να μην έχουν οι εργοδότες την υποχρέωση να καταβάλλουν στους κούριερ τις πενιχρές αποζημιώσεις για την χρησιμοποίηση των δικών τους μηχανών. Ομως, η φέρελπις υπουργός Εργασίας και εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Αχτσιόγλου έβαλε τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Α. Νεφελούδη να εκδώσει την 1η Ιούλη μία ερμηνευτική εγκύκλιο με τίτλο «Οδηγίες εφαρμογής του άρθρου 56 του ν. 4611/2019 (ΦΕΚ73α)», με σκοπό να καλλιεργήσει φρούδες ελπίδες στους κούριερ και να αποσπάσει απ’ αυτούς ψήφους.
 
Περιττεύει να πούμε ότι είναι εξαιρετικά προκλητικό να βγάζεις εφαρμοστική εγκύκλιο για ένα άρθρο νόμου, τη στιγμή που δεν έχουν εκδοθεί οι δύο αποφάσεις που η εφαρμογή του προϋποθέτει. Οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες για την εφαρμογή του άρθρου 56 θα βάλουν τα γέλια. Και βέβαια, θα βάλουν την εγκύκλιο του Νεφελούδη στο συρτάρι μέχρι να εκδοθούν οι προβλεπόμενες υπουργικές αποφάσεις.
 
Οπως έχουμε ξαναγράψει, η συντριπτική πλειοψηφία των κούριερ υποχρεώνεται να υπογράψει ατομικές συμβάσεις μερικής απασχόλησης (τετράωρο) και τις υπόλοιπες ώρες τις πληρώνεται «μαύρα», δηλαδή χωρίς ασφάλιση. Στο άρθρο 56 παράγραφος 7 του νόμου 4611/2019 προβλέπεται ότι «ο εργοδότης καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση χρήσης και συντήρησης του οχήματος που ισούται τουλάχιστον με το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του νόμιμου κατώτατου μηνιαίου μισθού ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης».
 
Σύμφωνα με τη διάταξη αυτή, οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν τουλάχιστον το 15% του κατώτατου μηνιαίου μισθού. Αυτό σημαίνει ότι, στην περίπτωση που ο κούριερ αμείβεται με μισθό πάνω από τον κατώτατο, λόγω προϋπηρεσίας κτλ., ο εργοδότης καπιταλιστής είναι υποχρεωμένος να του καταβάλλει το 15% των πραγματικά καταβαλλόμενων αποδοχών.
 
Εκ των υστέρων, όμως, τα Τσιπράκια του υπουργείου Εργασίας σκέφτηκαν ξανά γι’ αυτή τη διάταξη, τη θεώρησαν υπερβολική και αποφάσισαν να τη διορθώσουν προς όφελος των καπιταλιστών. Τη διόρθωση έκανε ο γενικός γραμματέας Νεφελούδης με την εφαρμοστική εγκύκλιο της 1ης Ιούλη, η οποία αναφέρει:
 
«4. Ο υπολογισμός του ποσοστού 15% γίνεται με βάση τον εκάστοτε νόμιμο κατώτατο μηνιαίο μισθό ή της αντίστοιχης προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τυχόν δικαιούμενη προσαύξηση προϋπηρεσίας ή το γεγονός ότι ο εργαζόμενος αμείβεται βάσει δεσμευτικής ΣΣΕ/ΔΑ ή με ευνοϊκό όρο ατομικής σύμβασης εργασίας και ανεξαρτήτως της υπαλληλικής ή εργατοτεχνικής ιδιότητας του μισθωτού».
 
Με τη διάταξη αυτή τα Τσιπράκια έρχονται να συρρικνώσουν το ήδη προβλεπόμενο ποσό αποζημίωσης των κούριερ, προς όφελος των εργοδοτών καπιταλιστών. Ενώ όμως διόρθωσαν προς όφελος των καπιταλιστών το ποσό επί του οποίου θα υπολογίζεται το 15% της αποζημίωσης των κούριερ, με άλλη διάταξη της εγκυκλίου προβλέπουν ότι δήθεν «σε περίπτωση που τα έξοδα χρήσης και συντήρησης των ανωτέρω οχημάτων υπερβαίνουν το ποσό που ορίζεται στην προτεινόμενη ρύθμιση, ο εργοδότης οφείλει παρομοίως να τα καλύψει με δική του δαπάνη».
 
Τέτοια πρόβλεψη στο κείμενο του νόμου δεν υπάρχει. Απλά, για δημαγωγία, μπήκε αυτή η αναφορά στην εισηγητική έκθεση του νόμου 4611/2019, η οποία όμως δεν έχει καμία νομική ισχύ, ώστε να υποχρεώνεται ο εργοδότης να καλύψει την τυχόν επιπλέον δαπάνη.
 
Οι κούριερ έχουν την εμπειρία, γι’ αυτό δε βλέπουν μόνο το τυράκι των Τσιπραίων, αλλά και τη φάκα, και έτσι δε θα τσιμπήσουν το δόλωμά τους. Ομως αυτό δεν είναι κατά την γνώμη μας αρκετό. Θα πρέπει οι κούριερ να εντείνουν τον αγώνα τους για να παίρνουν τουλάχιστον το 15% των πραγματικώς καταβαλλόμενων αποδοχών και όχι μόνο αυτών για τις οποίες ο εργοδότης τους ασφαλίζει στον ΕΦΚΑ.
 
Σάββατο 06 Ιουλίου 2019