Παρασκευή 06 Δεκεμβρίου 2019 | 23:16

Νεολαία-ΠαιδείαPointer

Ενα Πρόγραμμα λουσμένο στο νεοφιλελεύθερο άρωμα

Το Πρόγραμμα της ΝΔ για την εκπαίδευση, μείγμα άγριων νεοφιλελεύθερων πολιτικών που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση, στρατηγικών επιλογών του ευρωπαϊκού, ντόπιου και διεθνούς κεφαλαίου (προτάσεις ΕΕ, ΟΟΣΑ, ΣΕΒ), αλλά και πρακτικών που εφαρμόστηκαν ήδη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το αναλύσαμε διεξοδικά στην Κόντρα, αρ. φύλ. 1008 (αναδημοσίευση από φύλ. 986).

Με τον αέρα της επερχόμενης νίκης, η Νίκη Κεραμέως τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, ανέλαβε να μας «ξεδιαλύνει» όλες τις πτυχές του, με άρθρο στο alfavita.gr, τονίζοντας ότι το πρόγραμμα θα τηρηθεί απαρέγκλιτα από την κυβέρνηση της ΝΔ.

Σημειώνουμε, χωρίς να επαναλαμβάνουμε την ανάλυση, τα χαρακτηριστικότερα σημεία.

♦ Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και σε επίπεδο παιδαγωγικό.

♦ Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως επιχειρηματικότητα, συμπεριφορά οδικής κυκλοφορίας, εθελοντισμός, κ.λπ.

♦ Εχοντας εντοπίσει τη μεγαλύτερη, ίσως, παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος που είναι το χάσμα μεταξύ εκπαιδευτικής διαδικασίας και αναγκών της αγοράς εργασίας, καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το Γυμνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των παιδιών. Επιπλέον, εστιάζουμε στο θεσμό της «άσκησης» σε επιχειρήσεις...

♦ Δημιουργούμε ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα, φροντίζοντας παράλληλα το εργασιακό καθεστώς των εργαζόμενων σε αυτά.

♦ Η Νέα Δημοκρατία δεν σκοπεύει να αιφνιδιάσει κανέναν. Η δική μας λογική είναι ότι πριν από οποιαδήποτε αλλαγή, χρειάζεται λεπτομερής - πρωτίστως στρατηγικός - σχεδιασμός, χρειάζεται να έχει προηγηθεί ουσιαστικός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να έχουν υποβληθεί υλοποιήσιμες προτάσεις και, φυσικά, ένα μεταβατικό στάδιο προσαρμογής. Ως εκ τούτου, το ισχύον σύστημα εισαγωγής δεν θα αλλάξει συθέμελα για τους μαθητές που ετοιμάζονται να ξεκινήσουν την γ’ Λυκείου. Ωστόσο, θα προβούμε σε βελτιωτικές κινήσεις, στην προσπάθειά μας να καταστήσουμε πιο λειτουργικό το ισχύον σύστημα που χαρακτηρίζεται από πλήθος στρεβλώσεων.

♦ Ανάκτηση του αυτόνομου παιδαγωγικού ρόλου του Λυκείου. Σε αυτό το πλαίσιο, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, στο οποίο θα οδηγεί η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των 3 τάξεων του Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Παράλληλα, σε αυτή τη διαδικασία, και για την επίτευξη μεγαλύτερου βαθμού αντικειμενικότητας, θα αξιοποιηθεί ο ανανεωμένος και βελτιωμένος θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, κατά τη διεξαγωγή των γραπτών προαγωγικών εξετάσεων από τάξη σε τάξη, για όλες τις τάξεις του Λυκείου.

♦ Στην ανώτατη εκπαίδευση, τα Ιδρύματα... συνδιαμορφώνουν τη βάση εισαγωγής στις Σχολές, αλλά και ορίζουν τον αριθμό των εισακτέων... Επιπλέον, καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών, πλην αιτιολογημένων εξαιρέσεων.

♦ Τα Ιδρύματα απελευθερώνονται από τον ασφυκτικό έλεγχο του Υπουργείου, γίνονται εξωστρεφή και ανταγωνιστικά. Προς αυτή την κατεύθυνση, διευρύνεται η δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, εξορθολογίζεται το ισχύον περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα και καθιερώνεται ένα εσωτερικό πρόγραμμα κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.

♦ Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ιδρύματα θα γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών, και, σε ένα βαθμό, θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επιπλέον της κρατικής χρηματοδότησης, τα Ιδρύματα ενθαρρύνονται προς την προσέλκυση νέων πόρων, για παράδειγμα μέσω της αξιοποίησης σχημάτων ΣΔΙΤ ή των εσόδων από επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off).

♦ Προχωρούμε σε απλοποίηση του δυσκίνητου και βαριά γραφειοκρατικού πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ.

♦ Η διασφάλιση ενός ασφαλούς ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου. Προς τούτο, προχωρούμε στην κατάργηση του ασύλου. Οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα Ιδρύματα, και θα αποδίδονται πειθαρχικές ευθύνες στις Πρυτανικές Αρχές για τη μη έγκαιρη κλήση και ενημέρωση των αρμοδίων δημοσίων οργάνων.

♦ Σε μία εποχή ραγδαίων αλλαγών, κυρίως ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής ανάπτυξης, η Παιδεία συνιστά κεντρικό πυλώνα ανάπτυξης και καταλύτη για το παραγωγικό μοντέλο που έχει ανάγκη η χώρα για να βγει από το τέλμα...

ΥΓ. Σημειώνουμε ότι δεν γίνεται νύξη για τις συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Θυμίζουμε ότι στο πρόγραμμά της η ΝΔ ανέφερε ότι «Συνεχίζεται η διαμόρφωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη (συγχωνεύσεις/ενοποιήσεις Πανεπιστημίων-ΤΕΙ) μετά από αξιολόγηση από την ΑΔΙΠ. Ενίσχυση του Τεχνολογικού Τομέα».
Σάββατο 15 Ιουνίου 2019