Δευτέρα 26 Αυγούστου 2019 | 12:03

ΑγροτικάPointer

Yφυπουργός Τελιγορίδου

Προκαλεί και επιβεβαιώνει τις εναντίον της καταγγελίες

Πανικό προκάλεσαν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το δημοσίευμά μας στις 20 του Απρίλη (http://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/32925. Συριζαίικα-νεοφιλελεύθερα-κατορθώματα-Θέλουν-να) και η κοινή καταγγελία των ΠΟΓΕΔΥ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων) και ΠΕΚΔΥ (Πανελλήνια Ενωση Κτηνιάτρων Δημοσίων Υπαλλήλων) μια μέρα μετά (http://www.eksegersi.gr/Επικαιρότητα/32927. ΠΟΓΕΔΥ-και-ΠΕΚΔΥ-καταγγέλλουν-τις-διατάξεις-για), αναφορικά με τη διάταξη για τον περιβόητο κτηνίατρο εκτροφής, που εισάγεται στο νομοσχέδιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και αποσκοπεί στον παροπλισμό της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής (ΓΔΚ) και των Διευθύνσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ).

Ο πανικός κατέλαβε ιδιαίτερα την υφυπουργό Τελιγιορίδου, η οποία, πριν γίνει βουλευτής και υπουργός, διατηρούσε ιδιωτικό κτηνιατρείο, γεγονός που επεσήμαναν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και «έτσουξε» ιδιαίτερα τη νεόκοπη υφυπουργό, η οποία έφτασε στο σημείο να εκδώσει ένα προκλητικό Δελτίο Τύπου που αποπνέει φασισμό χουντικού τύπου, καθώς απαιτεί από τα συνδικαλιστικά όργανα  να ανακαλέσουν το Δελτίο Τύπου που εξέδωσαν! Την ίδια στιγμή, όμως, -εμμέσως πλην σαφώς- η Τελιγιορίδου επιβεβαιώνει πλήρως την αποκάλυψη για την προωθούμενη διάταξη και την καταγγελία ότι μέσω αυτής μεθοδεύεται ο παροπλισμός της ΓΔΚ και των ΔΑΟΚ.

Η Τελιγιορίδου, λόγω επαγγέλματος, αν μη τι άλλο, οφείλει να γνωρίζει ότι ο περιβόητος κτηνίατρος εκτροφής, τον οποίο έχει δικαίωμα να προσλαμβάνει μια μεγάλη κτηνοτροφική μονάδα, αφορά τον λεγόμενο αυτοέλεγχο των καπιταλιστικών επιχειρήσεων. Ο κτηνίατρος εκτροφής δεν έχει κανένα δικαίωμα να διεξάγει τους επίσημους ελέγχους των προγραμμάτων για την υγεία των ζώων, την προστασία των ζώων και την κτηνιατρική δημόσια υγεία.

Μιλάμε για μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες, που είναι η μειοψηφία των κτηνοτροφικών μονάδων στην Ελλάδα, γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των κτηνοτροφικών μονάδων φυτοζωεί και οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν να προσλαμβάνουν κτηνιάτρους.

Πρέπει επίσης να θυμίσουμε, ότι οι κυβερνήσεις των κρατών μελών και τα λεγόμενα θεσμικά όργανα της ΕΕ αναθέτουν πρωτεύοντα ρόλο στο λεγόμενο αυτοέλεγχο των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, σε βάρος των επίσημων ελέγχων που διενεργούνται από τις δημόσιες υπηρεσίες, για-τί πρώτιστο μέλημά τους δεν είναι η προάσπιση της δημόσιας υγείας και του δημόσιου συμφέροντος, αλλά η προστασία της αποκόμισης ανώτατου κέρδους από τις καπιταλιστικές επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων εισήγαγε το 2014, με διατάξεις στα άρθρα 60 και 62 του νόμου 4235, τον κτηνίατρο εκτροφής. Ενώ, όπως αναφέραμε, αυτός αφορά αποκλειστικά τον αυτοέλεγχο των κτηνοτροφικών μονάδων, αποφάσισανι να του χορηγήσουν και μερικές αρμοδιότητες από τους επίσημους ελέγχους, όσον αφορά τα προγράμματα για την υγεία των ζώων.

Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κόμμα της αντιπολίτευσης, καταψήφισε αυτά τα άρθρα, ενώ ο εισηγητής του Δ. Κοδέλας τοποθετήθηκε ενάντια στο θεσμό του κτηνίατρου εκτροφής. Είπε χαρακτηριστικά: «Οσον αφορά τον κτηνίατρο εκτροφής διαφωνούμε, γιατί λαμβάνετε ως δεδομένο τη διαρκή υποστελέχωση και κατάρτιση των δημοσίων κτηνιατρικών υπηρεσιών. Χρειάζεται, πράγματι, πολιτική για την υγεία των ζώων και για την εκτροφή. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει χωρίς την ύπαρξη ενός πράγματι δημόσιου τομέα που να είναι στρατευμένος να στηρίξει αυτήν την διαδικασία. Εσείς έχετε εγκλωβίσει τους γεωτεχνικούς, τους γεωπόνους στα γραφεία, πνιγμένους από τη γραφειοκρατία, με περιορισμούς στις μετακινήσεις, κατακερματισμένους σε υπουργείο, περιφέρειες και δήμο» (Πρακτικά Ολομέλειας της Βουλής, 23.1. 2014, σελίδα 6183).

Οταν, όμως, ανέλαβαν τη διαχείριση της καπιταλιστικής εξουσίας, οι Τσιπροκαμμένοι ξέχασαν εκείνη την τοποθέτησή τους και συνέχισαν την πολιτική των Σαμαροβενιζέλων στο ζήτημα του κτηνιάτρου εκτροφής (και όχι μόνο). Στις 20 Μάη του 2016, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μπόλαρης, εξέδωσε την απόφαση 1506/59220, με την οποία υλοποιούσε τις διατάξεις του νόμου 4235 για τον κτηνίατρο εκτροφής.

Η ΠΕΚΔΥ, υπερασπιζόμενη το δημόσιο συμφέρον, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης Μπόλαρη. Το ΣτΕ, με την απόφασή του, αντί να υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον και τη δημόσια υγεία, υπερασπίστηκε το συμφέρον των καπιταλιστών και απέρριψε την προσφυγή της ΠΕΚΔΥ.

Αυτή είναι, εν συντομία, η πραγματική ιστορία για τον περιβόητο κτηνίατρο εκτροφής. Ερχεται τώρα η Τελιγιορίδου και υπερασπίζεται απροκάλυπτα την απόφαση Μπόλαρη και την απόφαση του ΣτΕ, γιατί προφανώς θέλει, σε συνεννόηση και συμφωνία με τον Αραχωβίτη, να παραδώσει όλους τους επίσημους ελέγχους στον κτηνίατρο εκτροφής, κόντρα στον Κανονισμό 625/2017, η εφαρμογή του οποίου είναι υποχρεωτική από τα κράτη μέλη, ο οποίος προβλέπει ότι όλοι οι επίσημοι έλεγχοι πρέπει να διεξάγονται από τις δημόσιες κτηνιατρικές υπηρεσίες και όχι από ιδιώτες κτηνίατρους.

Η ΠΕΚΔΥ στην πρώτη ανακοίνωσή της επεσήμανε στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, και ιδιαίτερα στην Τελιγιορίδου, ότι η απόφασή τους να προχωρήσουν στη θεσμοθέτηση του κτηνιάτρου εκτροφής ως του μόνου που θα διεξάγει τους επίσημους ελέγχους σε όλα τα προγράμματα, είναι αντίθετη στον Κανονισμό. Αυτοί όμως «σφυρίζουν κλέφτικα» και εμφανίζονται ανένδοτοι στην απόφασή τους να υλοποιήσουν το θεσμό του κτηνιάτρου εκτροφής.

Εμείς δε θα περιοριστούμε μόνο στην αναφορά για παραβίαση του Κανονισμού 625/2017 από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Θα παραθέσουμε και διατάξεις αυτού του Κανονισμού (ολόκληρος ο Κανονισμός: http://www.eksegersi.gr/ckeditor_assets/attachments/2827/celex_32017r0625_el_txt.pdf), όχι μόνο για να καταδείξουμε την παρανομία τους, αλλά και για να φανεί καθαρά και στους ανθρώπους που δεν είναι εξοικειωμένοι με την κτηνιατρική νομοθεσία, ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία των ζώων, την υγεία των ανθρώπων, τη δημόσια υγεία.

Οι ευρωπαϊκοί Κανονισμοί συνοδεύονται από εισηγητικές σκέψεις, οι οποίες είναι ενσωματωμένες στην αρχή του κειμένου του Κανονισμού (είναι το αντίστοιχο των εισηγητικών εκθέσεων που συνοδεύουν τα νομοσχέδια στην ελληνική κοινοβουλευτική διαδικασία). Παραθέτουμε μερικές εισηγητικές σκέψεις του συγκεκριμένου Κανονισμού, τις οποίες θα σχολιάσουμε, για να περάσουμε στη συνέχεια σε διατάξεις από τα άρθρα 1 και 4,

«25) Η νομοθεσία της Ενωσης για την αγροδιατροφική αλυσίδα αναθέτει επιπλέον στις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών εξειδικευμένα καθήκοντα τα οποία πρέπει να εκτελούν για την προστασία της υγείας των ζώων, της υγείας των φυτών και της καλής μεταχείρισης των ζώων, και για την προστασία του περιβάλλοντος από τους ΓΤΟ και τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα. Τα καθήκοντα αυτά είναι δραστηριότητες δημόσιου συμφέροντος τις οποίες οι αρμόδιες αρχές των κρατών μελών πρέπει να εκτελούν με σκοπό την εξάλειψη, τον περιορισμό ή τη μείωση οποιωνδήποτε παραγόντων κινδύνου ενδέχεται να προκύψουν για την υγεία των ανθρώπων, των ζώων ή των φυτών, για την καλή μεταχείριση των ζώων ή ακόμη για το περιβάλλον».

Σύμφωνα με την 25η εισηγητική σκέψη, τα εξειδικευμένα καθήκοντα για την προστασία της υγείας των ζώων ασκούν οι αρμόδιες αρχές των κρατών μελών και όχι οι κτηνίατροι εκτροφής.

«27) Για τη διενέργεια των επίσημων ελέγχων που αποσκοπούν στην εξακρίβωση της σωστής εφαρμογής της νομοθεσίας της Ενωσης για την αγροδιατροφική αλυσίδα και των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων με τις οποίες έχουν επιφορτιστεί οι αρχές των κρατών μελών βάσει της νομοθεσίας της Ενωσης για την αγροδιατροφική αλυσίδα, τα κράτη μέλη θα πρέπει να ορίσουν αρμόδιες αρχές οι οποίες λειτουργούν προς το δημόσιο συμφέρον, διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους και τα κατάλληλα μέσα και παρέχουν εγγυήσεις αμεροληψίας και επαγγελματισμού. Οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να διασφαλίζουν την ποιότητα, τη συνέπεια και την αποτελεσματικότητα των επίσημων ελέγχων».

Σύμφωνα με την 27η εισηγητική σκέψη, τα κράτη μέλη, θα πρέπει -σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία- να ορίσουν αρμόδιες αρχές, οι οποίες θα λειτουργούν προς το δημόσιο συμφέρον και το κυριότερο θα πρέπει να διαθέτουν τους κατάλληλους πόρους και μέσα και να παρέχουν εγγυήσεις αμεροληψίας και επαγγελματισμού. Οπως αντιλαμβάνεστε, εγγυήσεις αμεροληψίας δεν μπορούν να παράσχουν οι κτηνίατροι εκτροφής, που τους προσλαμβάνουν οι μεγάλες κτηνοτροφικές μονάδες, που είναι καπιταλιστικές επιχειρήσεις. Και μόνο γι’ αυτόν το λόγο δεν μπορούσαν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να επιτρέψουν στους κτηνίατρους εκτροφής να διενεργούν τους επίσημους ελέγχους. Θέλουν να εμφανίζονται ως εγγυητές της προστασίας της υγείας των ζώων και της δημόσιας υγείας, μέσω της διενέργειας επίσημων ελέγχων.

Παραπέρα, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, η δαπάνη για τη διεξαγωγή των επίσημων ελέγχων βαραίνει το δημόσιο και όχι τους κτηνοτρόφους. Τι συνέβη με την παράδοση από το 2014 του προγράμματος της υγείας των ζώων σε κτηνιάτρους εκτροφής; Σύμφωνα με την ΠΕΚΔΥ, το πρόγραμμα οδηγήθηκε σε πλήρη αποτυχία και το κόστος το επιβαρύνθηκαν οι κτηνοτρόφοι.

«28) Η σωστή εφαρμογή και επιβολή των κανόνων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού απαιτεί την κατάλληλη γνώση τόσο των εν λόγω κανόνων όσο και των κανόνων του παρόντος Κανονισμού. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό οι υπάλληλοι που διενεργούν τους επίσημους ελέγχους και άλλες επίσημες δραστηριότητες να επιμορφώνονται σε τακτική βάση σχετικά με την εφαρμοστέα νομοθεσία, ανάλογα με τον τομέα της αρμοδιότητάς τους, καθώς και σχετικά με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον παρόντα Κανονισμό.

29) Οι αρμόδιες αρχές πρέπει να διενεργούν εσωτερικές συστηματικές επιθεωρήσεις ή να αναθέτουν τη διενέργεια συστηματικών επιθεωρήσεων σε τρίτους για λογαριασμό τους, ώστε να βεβαιώνουν τη συμμόρφωση με τον παρόντα Κανονισμό. Οι εν λόγω συστηματικές επιθεωρήσεις θα πρέπει να διενεργούνται με διαφάνεια και να υπόκεινται σε ανεξάρτητο έλεγχο».

Σύμφωνα, λοιπόν, με τις εισηγητικές σκέψεις 28 και 29, οι υπάλληλοι που διενεργούν τους επίσημους ελέγχους πρέπει να γνωρίζουν καλά τον Κανονισμό, να επιμορφώνονται σε τακτική βάση και οι αρμόδιες αρχές πρέπει να διενεργούν συστηματικά εσωτερικές επιθεωρήσεις για να διαπιστώνουν ότι οι επίσημοι έλεγχοι γίνονται σύμφωνα με τον Κανονισμό.

Πάμε τώρα στο κυρίως σώμα του κανονισμού:

«Αρθρο 1. Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής

1. Ο παρών κανονισμός ορίζει κανόνες για:
- τη διενέργεια των επίσημων ελέγχων και των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων που διενεργούνται από τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών·
- τη χρηματοδότηση των επίσημων ελέγχων…

2. Ο παρών κανονισμός εφαρμόζεται στους επίσημους ελέγχους που διενεργούνται για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τους κανόνες, είτε αυτοί θεσπίζονται σε ενωσιακό επίπεδο είτε από τα κράτη μέλη, για την εφαρμογή της νομοθεσίας της Ενωσης όσον αφορά τους τομείς:

- των απαιτήσεων για την υγεία των ζώων·
- της πρόληψης και της ελαχιστοποίησης των κινδύνων για την υγεία των ανθρώπων και των ζώων οι οποίοι οφείλονται σε ζωικά υποπροϊόντα και σε παράγωγα προϊόντα·
- των απαιτήσεων για την καλή μεταχείριση των ζώων».
«Αρθρο 3. Ορισμοί

Για τους σκοπούς του παρόντος κανονισμού ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:


3) “αρμόδιες αρχές“:
- οι κεντρικές αρχές του κράτους μέλους που είναι αρμόδιες για την οργάνωση των επίσημων ελέγχων και των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό και τους κανόνες που αναφέρονται στο άρθρο 1 παράγραφος 2,
- οποιαδήποτε άλλη αρχή στην οποία έχει ανατεθεί η εν λόγω αρμοδιότητα,
- όπου ενδείκνυται, η αντίστοιχη αρχή τρίτης χώρας


7) “σύστημα ελέγχων“: σύστημα το οποίο περιλαμβάνει τις αρμόδιες αρχές και τους πόρους, τις δομές, τις ρυθμίσεις και τις διαδικασίες που έχουν θεσπιστεί σε ένα κράτος μέλος για να διασφαλιστεί ότι οι επίσημοι έλεγχοι διενεργούνται σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό και με τους κανόνες που αναφέρονται στα άρθρα 18 έως 27·

8) “σχέδιο ελέγχων“: περιγραφή από τις αρμόδιες αρχές η οποία περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τη δομή και την οργάνωση του συστήματος επίσημων ελέγχων, καθώς και σχετικά με τη λειτουργία και τον λεπτομερή σχεδιασμό των επίσημων ελέγχων που πρόκειται να διενεργηθούν, εντός χρονικής περιόδου, σε κάθε τομέα που αναφέρεται στο άρθρο 1 παράγραφος 2.


32) “επίσημος κτηνίατρος“: ο κτηνίατρος που διορίζεται από την αρμόδια αρχή, είτε ως μέλος του προσωπικού είτε όχι, και είναι κατάλληλα καταρτισμένος για να διενεργεί επίσημους ελέγχους και άλλες επίσημες δραστηριότητες σύμφωνα με τον παρόντα κανονισμό και τους σχετικούς κανόνες που αναφέρονται στο άρθρο 1 παράγραφος 2».

Τα άρθρα αυτά «μιλάνε από μόνα τους». Προσθέτουμε μόνο, ότι εάν προβλεπόταν ότι οι κτηνίατροι εκτροφής μπορούν να διεξάγουν τους επίσημους ελέγχους και μάλιστα αποκλειστικά, όπως θέλει να θεσμοθετήσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, θα γινόταν υποχρεωτικά αναφορά στον κτηνίατρο εκτροφής στο άρθρο 3 για τους ορισμούς. Τέτοια αναφορά δε γίνεται, γιατί προφανώς δεν προβλέπεται ότι οι ιδιώτες κτηνίατροι εκτροφής μπορούν να διεξάγουν τους επίσημους ελέγχους!

«Αρθρο 4. Ορισμός των αρμόδιων αρχών

1. Για καθέναν από τους τομείς που διέπονται από τους κανόνες που αναφέρονται στο άρθρο 1 παράγραφος 2 τα κράτη μέλη ορίζουν την αρμόδια αρχή ή τις αρμόδιες αρχές στις οποίες αναθέτουν την αρμοδιότητα για την οργάνωση ή τη διενέργεια επίσημων ελέγχων και άλλων επίσημων δραστηριοτήτων…

2. Στην περίπτωση που, για τον ίδιο τομέα, ένα κράτος μέλος αναθέτει την αρμοδιότητα οργάνωσης ή διενέργειας των επίσημων ελέγχων ή των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων σε περισσότερες της μίας αρμόδιες αρχές σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο ή στην περίπτωση που οι αρμόδιες αρχές οι οποίες ορίζονται σύμφωνα με την παράγραφο 1 έχουν το δικαίωμα βάσει του ορισμού αυτού να εκχωρούν συγκεκριμένες αρμοδιότητες των επίσημων ελέγχων ή των άλλων επίσημων δραστηριοτήτων σε άλλες δημόσιες αρχές, το κράτος μέλος:

διασφαλίζει τον αποδοτικό και αποτελεσματικό συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων αρχών, καθώς και τη συνέπεια και την αποτελεσματικότητα των επίσημων ελέγχων ή άλλων επίσημων δραστηριοτήτων σε ολόκληρο το έδαφός του· και

ορίζει μία και μόνη αρχή, σύμφωνα με τις συνταγματικές απαιτήσεις των κρατών μελών, αρμόδια για τον συντονισμό της συνεργασίας και των επαφών με την Επιτροπή και με τα άλλα κράτη μέλη όσον αφορά τους επίσημους ελέγχους και τις άλλες επίσημες δραστηριότητες που διενεργούνται σε καθέναν από τους τομείς που ρυθμίζονται από τους αναφερόμενους στο άρθρο 1 παράγραφος 2 κανόνες.

3. Οι αρμόδιες αρχές οι οποίες είναι υπεύθυνες για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης με τους κανόνες που αναφέρονται στο άρθρο 1 παράγραφος 2 στοιχείο θ) μπορούν να αναθέτουν ορισμένες ευθύνες που σχετίζονται με επίσημους ελέγχους ή άλλες επίσημες δραστηριότητες σε μία ή περισσότερες αρχές ελέγχου βιολογικών προϊόντων. Σε τέτοιες περιπτώσεις αποδίδουν έναν κωδικό αριθμό σε καθεμία από τις εν λόγω αρχές».

Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι πολύ σωστά η αρμόδια συνδικαλιστική οργάνωση (ΠΕΚΔΥ) υπερασπίζεται τη θέση ότι οι αρμόδιες αρχές, δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής και οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, είναι επιφορτισμένες, σύμφωνα με τον Κανονισμό 625/2017, να διενεργούν αποκλειστικά όλους τους επίσημους ελέγχους με δαπάνες του δημοσίου και όχι των κτηνοτρόφων. Είναι δε προς τιμή της ΠΕΚΔΥ και οφείλουμε να το επισημάνουμε, ότι παρά τις αήθεις επιθέσεις που δέχεται, επιμένει σταθερά στην άποψή της.

ΥΓ. Η υφυπουργός Τελιγιορίδου και ο γενικός διευθυντής Κτηνιατρικής Αλεξανδρόπουλος είναι κτηνίατροι. Οφειλαν όχι μόνο να γνωρίζουν την κοινοτική νομοθεσία, αλλά και να την εφαρμόζουν υποχρεωτικά και απαρέγκλιτα. Αυτοί, όμως, μαζί με την υπόλοιπη πολιτική ηγεσία, εμφανίζονται να μην την γνωρίζουν, προφανώς επειδή θέλουν να παροπλίσουν τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. Τους ενημερώνουμε, λοιπόν, ότι παραδίνουμε μαθήματα κοινοτικής νομοθεσίας δωρεάν, προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος και της δημόσιας υγείας.
Σάββατο 11 Μαΐου 2019