Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020 | 18:03

ΕπικαιρότηταPointer

Ξεσαλώνει το πανεπιστημιακό κατεστημένο

Ανέκαθεν στο πανεπιστημιακό κατεστημένο υπήρχαν άτομα και συνέβαιναν γεγονότα που επιβεβαίωναν το ρόλο του ως θεσμού του αστικού συστήματος εξουσίας. Βεβαίως, σημειώθηκαν και ισχυρές, σχεδόν καθολικές, αντιστάσεις στην κυβερνητική πολιτική (Διακήρυξη της Μπολόνια), σε περιπτώσεις που ευθέως βαλλόταν η αξιοπιστία των ελληνικών δημόσιων Πανεπιστημίων και κατά συνέπεια και η θέση και ο ρόλος των πανεπιστημιακών καθηγητών και των διοικήσεων των ΑΕΙ.
 
Ομως, από τότε έχουν περάσει δυο δεκαετίες και έχει κυλήσει πολύ νερό στ’ αυλάκι. Η σταθερή υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης, οι συνεχείς νομοθετικές ρυθμίσεις που οδήγησαν με μαθηματική ακρίβεια στην εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και στη λειτουργία των ΑΕΙ ως επιχειρήσεων ΑΕ, η στροφή με μεγάλη ένταση -ειδικά στις λεγόμενες παραγωγικές σχολές- στην έρευνα κατ’ εντολή των καπιταλιστικών επιχειρήσεων, τα ανταλλάγματα κάτω και πάνω απ’ το τραπέζι που οδήγησαν τα Πανεπιστήμια να αποδέχονται μέτρα που ευθέως βάλλουν κατά των φοιτητικών και εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζόμενων και γενικότερα η υποχώρηση του κινήματος και της ταξικής συνείδησης που άνοιξε πόρτες και παράθυρα σε αντιδραστικές-αντιεκπαιδευτικές πολιτικές και νοοτροπίες, οδήγησαν και το πανεπιστημιακό κατεστημένο σε μαζική στροφή σε νεοφιλελεύθερες επιλογές.
 
Η προβοκατορολογία της κυβέρνησης Μητσοτάκη περί «βίας και ανομίας» στα ΑΕΙ, η γενικευμένη καταστολή και το δόγμα της «τάξης και ασφάλειας», το κλίμα και οι προωθούμενες πολιτικές ενός γενικού ξεπουλήματος, ιδιωτικοποίησης και πλήρους υποταγής στα κελεύσματα και τις ορέξεις του κεφαλαίου (ντόπιου και ξένου) οδήγησαν το πανεπιστημιακό κατεστημένο σε άνευ προηγουμένου ξεσάλωμα.
 
Το στίγμα το έδωσε η 92η Σύνοδος των Πρυτάνεων. Αφού πρώτα κράτησαν μυστική την τοποθεσία πραγματοποίησης της Συνόδου, οι Πρυτάνεις κάθισαν και συζήτησαν σε θετικό κλίμα με την υπουργό Κεραμέως, όταν απέξω τα ΜΑΤ ματοκυλούσαν τους φοιτητές που διαδήλωναν.  Επειτα, με προβοκατόρικη διάθεση, χαρακτήρισαν «συγκρουσιακό επεισόδιο μεταξύ ομάδας φοιτητών και αστυνομίας» τον ανηλεή ξυλοδαρμό της διαδήλωσης των φοιτητών που κατέληξε σε τραυματισμό τεσσάρων φοιτητών, ένας εκ των οποίων χρειάστηκε να υποστεί χειρουργική επέμβαση, ενώ απλά τα γεγονότα τούς προκάλεσαν «θλίψη» και «έντονο προβληματισμό».
 
Στο ίδιο μήκος κύματος (τελείως υποτονική) είναι και η απόφαση που εξέδωσαν για το νομοσχέδιο-έκτρωμα της Κεραμέως για την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων και την ισοτιμία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με τα κολλέγια.
 
Το γενικότερο πλαίσιο τροφοδοτεί και υποθάλπει συμπεριφορές Συγκλήτων και πανεπιστημιακών που θυμίζουν άλλες σκοτεινές εποχές.
 
Τα παρακάτω παραδείγματα μόνο μεμονωμένα περιστατικά δεν είναι, όμως αυτά ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, επειδή συλλογικότητες φοιτητών και εργαζόμενων στα Πανεπιστήμια δε δίστασαν να καταγγείλλουν.
 
Σύλλογος Διοικητικού Προσωπικού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: «Στην τελευταία Σύγκλητο (12/12/2019) επιχειρήθηκε να απαγορευθεί στο Σύλλογό μας, να τοποθετηθεί μέσω της προέδρου του για τα σοβαρότατα ζητήματα που απασχολούν το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και τους εργαζόμενους σε αυτό. Για μια ακόμη φορά Αντιπρύτανης μας εμπόδισε να τοποθετηθούμε και με υποτιμητικές και αλαζονικές εκφράσεις (παρόμοιες έχουν και στο παρελθόν χρησιμοποιηθεί για συναδέλφισσες/ους μας) που μας θίγουν σαν εργαζόμενους, προσπάθησε να φιμώσει το Σύλλογό μας, τη μοναδική φωνή που αντιστέκεται και αγωνίζεται στη Σύγκλητο, εκτός από τους φοιτητές. Μια Σύγκλητο που ενώ τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Πανεπιστήμιο είναι τεράστια δεν τα συζητά και γίνεται, χωρίς καν ψηφοφορία, εντολοδόχος των εκάστοτε κυβερνήσεων και των πολιτικών τους για τη διάλυση του Δημόσιου Πανεπιστήμιου...
 
Καμία συζήτηση δεν έγινε και δεν γίνεται για την υποστελέχωση των Υπηρεσιών, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, για τα θέματα που ανελλιπώς βάζει ο σύλλογός μας σε κάθε Σύγκλητο. Καμία συζήτηση για τους συμβασιούχους συναδέλφους μας που δουλεύουν σε άθλιο καθεστώς ανασφάλειας χρόνια τώρα, εξυπηρετώντας πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Με την ίδια ευκολία όμως που συμφώνησαν με την προηγούμενη Κυβέρνηση να ανοίξουν καινούργια τμήματα, με την ίδια ευκολία συμφωνούν με την τωρινή να κλείσουν. Οι φοιτητές, οι εργαζόμενοι, η ίδια η κοινωνία, που στενάζει από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές, δεν υπάρχουν στο κάδρο.
 
Για εκείνο το θέμα όμως, για το οποίο γίνονται εκτενέστατες συζητήσεις είναι τα ΠΕΚ (ερευνητικά κέντρα ΝΠΙΔ), η πεμπτουσία της επιχειρηματικοποίησης και μαζί με τα ΣΔΙΤ, της ιδιωτικοποίησης των Πανεπιστημίων και το μοίρασμά τους. Ωστόσο, διεκδικούν και δημόσιο χρήμα γι’ αυτά από τους μειωμένους κατά 40% προϋπολογισμούς των Πανεπιστημίων και ‘’κλέβουν’’ δύο (2)  οργανικές θέσεις από τις ελάχιστες που υπάρχουν για τις τραγικά υποστελεχωμένες υπηρεσίες του Πανεπιστημίου. Και στο θέμα αυτό “απαγορεύεται δια ροπάλου” να τοποθετηθεί κάποιος ενάντιά τους. Εκεί η ελευθερία του λόγου δεν υφίσταται. Μαζί με την κατάργηση του ασύλου από την Κυβέρνηση, οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κατήργησαν και την ελευθερία του λόγου, με την ανοχή των μελών της Συγκλήτου, οι οποίοι δεν αντέδρασαν στην απαράδεκτη επίθεση και  προσπάθεια φίμωσης του Συλλόγου μας...».
 
Φοιτητικοί σύλλογοι Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας και επιχείρησαν να συζητήσουν με τις Πρυτανικές Αρχές στο κτίριο της Διοίκησης. Οι Πρυτανικές Αρχές (που απαιτούσαν να παρίσταται μόνο αντιπροσωπεία φοιτητών και όχι όλοι οι παρευρισκόμενοι) διέκοψαν τη συζήτηση και αποχώρησαν.
 
Οι φοιτητικοί σύλλογοι καταγγέλλουν ότι «εδώ και δυόμιση ώρες με εντολή της Πρυτανείας ΑΠΘ ο 7ος και 8ος όροφος του κτιρίου διοίκησης είναι κλειδωμένοι με λουκέτο. Οι εργαζόμενοι μένουν κλειδωμένοι και δεν μπορούν να αποχωρήσουν.  Ολα αυτά γιατί ο πρύτανης αρνείται να συναντήσει τους φοιτητές που ζητάν επίσημη τοποθέτηση και καταδίκη του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση που κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή».
 
Ψήφισμα του ΔΣ του Φ.Σ. Μαθηματικού Αθήνας: «Καταγγέλλουμε την κατάπτυστη και χυδαία στάση του κ. ... τις τελευταίες μέρες. Για ακόμα μια φορά, ο κ. ... συνέχισε το κρεσέντο αυταρχισμού σε βάρος των φοιτητών.
 
Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 13/01 έσπασε τασάκι στα πόδια φοιτητών που κάπνιζαν στο διάδρομο του 3ου ορόφου του Μαθηματικού, ενώ την Τρίτη 14/01 έβριζε και έκανε χυδαίες χειρονομίες προς φοιτητές οι οποίοι, ως αντίδραση σε αυτή την αυταρχική του πράξη, του προσέφεραν αστειευόμενοι ένα τσιγάρο. Ο ίδιος απάντησε ακόμα και με το να κατεβάσει το παντελόνι του μπροστά σε δεκάδες φοιτητές που ήταν παρόντες.
 
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. ... βιαιοπραγεί σε βάρος φοιτητών, καθώς τον Οκτώβριο του 2018 επιτέθηκε σε φοιτητή κατά τη διάρκεια κινητοποίησης για το ζήτημα της διδακτικής επάρκειας. Είναι ο ίδιος καθηγητής που επικαλέστηκε την ενόχλησή του για την παρουσία του Φοιτητικού Συλλόγου στη Γενική Συνέλευση Τμήματος στις 14/01 για το ζήτημα των μετεγγραφέντων φοιτητών...».
 
Αυτόνομη Συνέλευση Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (φοιτητικό σχήμα). «Καταγγελία ΓΙΑ ΤΗ ΚΑΘΗΓΗΤΙΚΗ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΤΟΥ Α…Θ…
 
Το εξάμηνο που μας πέρασε, μέσα στις αίθουσες του Πανεπιστήμιου Ιωαννίνων και ειδικότερα στο νεοσύστατο τμήμα Ψυχολογίας, στην αίθουσα 4, κάθε Δευτέρα γινόταν κάτι που για πολύ καιρό μας είχε αφήσει όλους στην σιωπή και στον φόβο με το τι θα γινόταν εάν μιλούσαμε για αυτό!
 
Το χρονικό: Συγκεκριμένα, στο μάθημα επιλογής του καθηγητή Θ… Α. , ‘’Αναπτυξιακή-Γνωστική Ψυχολογία’’ στα πλαίσια της συζήτησης σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής της επερχόμενης εξεταστικής μετά από την υποτίθεται “δημοκρατική“ συζήτηση μεταξύ αυτού και των φοιτητών αποφασίστηκε η εξέταση να χωριστεί σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα θα έδινε εξετάσεις με άξονα μόνο το σύγγραμα του συγκεκριμένου μαθήματος και 400 σελίδες PowerPoint ενώ η άλλη ομάδα θα έδιναν εξετάσεις ΜΟΝΟ από τις σημειώσεις που είχε στην διάθεση του ο Θ… Α., τις οποίες ισχυρίστηκε αφενός ότι δεν μπορεί να τις ανεβάσει στην διαδικτυακή πλατφόρμα *e-course* με το πρόσχημα των πνευματικών δικαιωμάτων και αφετέρου ότι θα ήταν καλύτερο να τις προμηθεύσει ο ίδιος στα ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ  που θα έγραφαν το όνομά τους σε ένα χαρτί εκείνη την ημέρα, με το αντίτιμο των 8,00 € έκαστος, ισχυριζόμενος ότι αν τις διαθέσει στα βιβλιοπωλεία η τιμή των σημειώσεων αυτών θα έφτανε τα 12,00 €. Στην επόμενη, λοιπόν, διάλεξη ο καλός μας σαμαρείτης έφερε το σακουλάκι του γεμάτο ψιλά και μια ουρά από άτομα γέμισε την αίθουσα. Οσα άτομα σημειώθηκαν εκείνη την μέρα από πράσινο στάμπιλο μπορούσαν να δώσουν εξετάσεις με αυτόν τον τρόπο. Ολα καλά μέχρι εδώ;  Ισως όχι πολύ. Στις επόμενες διαλέξεις, ο Θ… αρνήθηκε στα άτομα που είχαν επανεκτυπώσει τις σημειώσεις από τρίτον -σε κάποιο βιβλιοπωλείο- να γράψουν με αυτό τον τρόπο εξετάσεις ισχυριζόμενος ότι η προθεσμία έχει τελειώσει και όλοι όσοι έμειναν εκτός θα γράψουν διαφορετικές εξετάσεις με ύλη του συγγράματος! Το χειρότερο; Οι ίδιες σημειώσεις εκτυπωμένες από τους φοιτητές σε βιβλιοπωλεία κόστιζαν μόλις 3,70 € !!!!! Κάτι ακόμη σημαντικό είναι ότι το PowerPoint της άλλης ομάδας δόθηκε στους φοιτητές σε στικάκι, πράγμα που θα μπορούσε να κάνει και σε αυτές τις σημείωσεις!  Τι και αν φοιτητές προσπαθούσαν να του εξηγήσουν ότι έχουν στα χέρια τους τις ίδιες σημειώσεις;;; Ο αναφερόμενος ήταν απόλυτος!...
 
...Και να ήταν μόνο αυτό; Σε αιτήματα των φοιτητών για παραπάνω ώρα εξέταση ο ίδιος απαντούσε: “Εάν θέλετε παραπάνω ώρα τότε να περιμένετε και πιο δύσκολα θέματα!“. Τα πολύ συχνά απειλητικά σχόλια του ίδιου λέγοντας : “Εάν πιά-σει κάποιον να αντιγράφει  θα τον ‘πάει’ στο συμβούλιο καθηγητών“, “Η εξέταση θα είναι αυστηρά 1 ώρα και όποιος αργήσει θα παραδώσει το γραπτό κατευθείαν στην γραμματεία καθώς δεν είναι υποχρεωμένος να το διορθώσει“, “Δεν εύχεστε να επιτηρώ μόνος μου!“ με αποκορύφωμα το ότι “Οι επιτηρητές που θα βάλω είναι σκυλιά, θα σας πάνε κατευθείαν στο συμβούλιο καθηγητών. Και εάν δουν κανένα κοριτσάκι με φουστίτσα, θα την σηκώσουν να δουν αν κρύβετε κάτι εκεί!“. Απειλές; Σεξιστικά σχόλια; Τι να πρωτοαναφέρουμε από τον συγκεκριμένο; Πάτησε πάνω στις πλάτες των φοιτητών του και για να βγάλει χρήματα αλλά και για να προσπαθήσει να τους γελοιοποιήσει με απειλές! Τέρμα όμως! Αρκετά μείναμε στην σιωπή! Γιατί έπρεπε να περιμένουμε τόσο καιρό για να αντιδράσουμε ενώ όλοι γνωρίζαμε για αυτά;
 
Η περίπτωση του καθηγητή Θ…, ενώ είναι άκρως εξοργιστική, είναι μόνο μία από τις πολυάριθμες περιπτώσεις καθηγητικής αυθαιρεσίας...».
 
 
Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2020