Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2017 | 21:56

ΕπικαιρότηταPointer

Γεφύρι της Αρτας ο φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις

Το 2010, προκειμένου να χρυσωθεί το χάπι του πρώτου Μνημόνιου, με τα σκληρά αντεργατικά μέτρα, θεσπίστηκε και ένας φόρος 20% επί των ονομαστικών τιμών των τηλεοπτικών διαφημίσεων (άρθρο 12 Ν. 3845/2010). Δεν ήταν κάποια καινοφανής διάταξη. Το 1983 (Ν. 1326, ΦΕΚ 4.2.1983), είχε καθιερωθεί φόρος 30% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων. Δε γνωρίζουμε αν αυτή η διάταξη εφαρμόστηκε στην πράξη, όμως στις 27 Δεκέμβρη του 2005 δημοσιεύτηκε ο νόμος 3427, με τον οποίο θεσπίστηκε η μείωση του συγκεκριμένου φόρου από 30% σε 10%, με πρόβλεψη για μείωση στο 5% από 1.11.2006 και για μηδενισμό από 1.11.2007.
 
Επομένως, η ρύθμιση του 2010 ήταν τυπικά επαναφορά παλιότερης ρύθμισης. Μόνο τυπικά, όμως, γιατί η εφαρμογή της ρύθμισης αναβαλλόταν διαρκώς με άλλες διατάξεις, που ψηφίζονταν χωρίς να γίνει κανένας ντόρος (όλοι έγλειφαν τους καναλάρχες). Ετσι φτάσαμε στον Δεκέμβρη του 2013, που με απόφαση του τότε γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, Θεοχάρη Θεοχάρη, προβλέφτηκε ότι οι καναλάρχες θα αρχίσουν το 2014 να πληρώνουν τον περιβόητο φόρο (σε μηνιαία βάση, με καταβολή στις 20 του επόμενου μήνα).
 
Ομως, με νεότερες αποφάσεις αναβαλλόταν και πάλι η καταβολή του φόρου, μέχρι που φτάσαμε στον Γενάρη του 2015, όταν η διάδοχος του Θεοχάρη, Αικατερίνη Σαββαΐδου, εξέδωσε νέα απόφαση που προέβλεπε ότι ο φόρος του 2015 θα καταβαλλόταν σε ετήσια (και όχι μηνιαία) βάση  μέχρι τις 20 Γενάρη του 2016.
 
Μ' αυτές τις σκόπιμες συνεχείς αναβολές στην εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης, το ελληνικό δημόσιο -σε μια περίοδο που χαράτσωνε άγρια τον ελληνικό λαό- έχασε από τη μη πληρωμή του φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ, όπως θα δούμε παρακάτω!
 
Φτάσαμε, λοιπόν, στο σωτήριον έτος 2015, με την… ιστορική αλλαγή κυβέρνησης. Κι ενώ θα περίμενε κανείς -βάσει των διακηρύξεών της- η συγκυβέρνηση των Τσιπροκαμμένων να «ταράξει στη νομιμότητα» τους καναλάρχες, αυτή άφησε να περάσει ένα ολόκληρο εξάμηνο χωρίς να τροποποιήσει την προκλητική διάταξη. Μόλις στις 12 Αυγούστου του 2015, δυο μέρες πριν την… πανηγυρική ψήφιση του τρίτου Μνημόνιου, η Σαββαΐδου, που παρέμενε ακόμα γενική γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, τροποποίησε την προηγούμενη δική της απόφαση. Η νέα απόφαση δημοσιεύτηκε στις 25 Αυγούστου του 2015 και προέβλεπε ότι ο φόρος του πρώτου τετράμηνου (Γενάρης-Απρίλης 2015) έπρεπε να καταβληθεί μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη, ο φόρος του δεύτερου τετράμηνου (Μάης-Αύγουστος 2015) έπρεπε να καταβληθεί μέχρι τις 30 Νοέμβρη, ενώ ο φόρος από τον Σεπτέμβρη του 2015 και μετά θα έπρεπε να καταβάλλεται σε μηνιαία βάση, στις 20  κάθε επόμενου μήνα (20 Οκτώβρη, 20 Νοέμβρη, 20 Δεκέμβρη κ.ο.κ.).
 
Καταβλήθηκε ο φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων για το 2015; Στο ερώτημα έδωσε απάντηση δύο φορές στη Βουλή, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.
 
Στις 29 Γενάρη του 2016, απαντώτας σε αιτιάσεις των βουλευτών της αντιπολίτευσης για τον συγκεκριμένο φόρο, πέρασε στην επίθεση, κατηγορώντας τις προηγούμενες κυβερνήσεις για τη συνεχή αναστολή της συγκεκριμένης διάταξης. Κατά τα άλλα, είπε: «Το 2015, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, έχουν βεβαιωθεί 39,3 εκατομμύρια ευρώ και έχουν εισπραχθεί 19,228 εκατομμύρια ευρώ». Σύμφωνα με την απάντηση του Αλεξιάδη, τα κανάλια χρωστούσανε ήδη στις 29 Γενάρη του 2016 στο δημόσιο 20,072 εκατομμύρια ευρώ! Δηλαδή, δεν είχαν πληρώσει ούτε τα μισά απ’ αυτά που χρωστούσαν.
 
Στις 5 Φλεβάρη του 2016, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή των ΑΝΕΛ, Δ. Καμμένου, επανέλαβε τα ίδια ακριβώς στοιχεία. Και βέβαια, άσκησε κριτική στις προηγούμενες κυβερνήσεις που ανέστειλαν την εφαρμογή της διάταξης, έκανε όμως γαργάρα το γεγονός ότι η κυβέρνησή του εισέπραξε λιγότερο από το 50% του οφειλόμενου φόρου. 
 
Δηλαδή, οι καναλάρχες δεν πλήρωσαν φόρο τηλεοπτικών διαφημίσεων από το 2010 μέχρι το 2014, ενώ το 2015 πλήρωσαν μόνο τα μισά από αυτά που βεβαιώθηκαν! Και βέβαια, οι Τσιπροκαμμένοι, που τάραξαν τον κοσμάκη στα χαράτσια, που μείωσαν ακόμα και το αφορολόγητο για τους χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους και συμφώνησαν με την τρόικα να το μειώσουν πολύ περισσότερο, αποδείχτηκαν… λαρτζ έναντι των διαπλεκόμενων καναλαρχών, με τους οποίους υποτίθεται ότι βρίσκονταν σε αγώνα ζωής και θανάτου. Δεν απαίτησαν ποτέ -όπως θα ανέμενε κάποιος που τους θεωρούσε κοινωνικά ευαίσθητους- να πληρώσουν οι καναλάρχες τον φόρο που τους αναλογούσε για την περίοδο από τον Ιούνη του 2010 μέχρι και τον Δεκέμβρη του 2014! Περασμένα, ξεχασμένα…
 
Οταν γράφαμε αυτό το σημείωμα, δεν είχαμε στοιχεία για τον τζίρο των τηλεοπτικών διαφημίσεων όλα αυτά τα χρόνια. Ξέρουμε μόνο ότι το 2015 ο τζίρος των καναλαρχών ήταν 39,3 εκατ. ευρώ. Κάνοντας αναγωγή αυτού του τζίρου στην περίοδο από τον Ιούνη του 2010 (που θεσπίστηκε ο φόρος 20% επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων) μέχρι και τον Δεκέμβρη του 2014, καταλήγουμε στο βάσιμο συμπέρασμα ότι οι καναλάρχες ενθυλάκωσαν τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ, που έπρεπε να πληρώσουν σαν φόρο στο κράτος.
 
Τι έγινε με την πληρωμή των βεβαιωμένων φόρων ύψους 20,072 εκατ. ευρώ που άφησαν απλήρωτους το 2015; Τι έγινε με την καταβολή του φόρου το 2016 και το 2017 μέχρι τώρα;
 
Αναζητώντας απαντήσεις σ’ αυτά τα ερωτήματα, επικοινωνήσαμε με την προϊσταμένη του Τμήματος Β’ της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων). Από τις απαντήσεις της φάνηκε να μη γνωρίζει τις διαδικασίες που απαιτούνται προκειμένου ένας δημοσιογράφος διαπιστευμένος στο υπουργείο Οικονομικών να πάρει στοιχεία που του χρειάζονται για τη δουλειά του. Εμείς θα επιμείνουμε και θα απαιτήσουμε από την ΑΑΔΕ να μας δώσει αυτά τα στοιχεία, όπως υποχρεούται.
 
Κι ενώ οι καναλάρχες απολαμβάνουν αυτή την προκλητική ασυλία, ο… μέγας δημοκράτης Νίκος Παππάς σπεύδει να πλήξει τις μικρές εφημερίδες και περιοδικά (αριστερές και επαναστατικές στην πλειοψηφία τους), δεκαπλασιάζοντας τα ταχυδρομικά τέλη για τους συνδρομητές τους!
 
Στο νόμο για τον τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο (Ν. 4487/2017), που ψηφίστηκε στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, πέρασε στη ζούλα διάταξη με την οποία κατήργησε το μειωμένο τιμολόγιο για την αποστολή έως 400 φύλων τη φορά σε συνδρομητές των εντύπων. Η ατέλεια, όμως, δεν καταργήθηκε γενικά. Καταργήθηκε μόνο για τις εφημερίδες εβδομαδιαίας (και πάνω) κυκλοφορίας, ενώ διατηρήθηκε για τις ημερήσιες εφημερίδες. Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έθεσαν υπό την προστασία τους τους μεγαλοεκδότες και πλήττουν τον μικρό ανεξάρτητο Τύπο.
 

ΚΟΝΤΡΑ: ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ 16 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ
 
 
Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2017