Κυριακή 07 Ιουνίου 2020 | 07:27

ΕπικαιρότηταPointer

Προς κ.κ. Λαφαζάνη, Τσιρώνη, Αποστόλου

Βάλτε αμέσως τέλος στο σκάνδαλο Μελισσανίδη

Small_img_23936
Mπορεί το «σύστημα Μελισσανίδη» με τα «υπαλληλικά» ΜΜΕ να προσπαθεί να παραμυθιάσει τους οπαδούς της ΑΕΚ ότι «μπαίνουμε και ξεκινούν τα έργα», απ’ αφορμή εργασίες καθαρισμού του περίβολου και των χόρτων, που ζήτησαν οι δήμοι της περιοχής (Νέας Ιωνίας και Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας), όμως τα πράγματα για την πολυπόθητη άδεια δεν πάνε καθόλου καλά για τους υποψήφιους καταστροφείς του άλσους της Νέας Φιλαδέλφειας. Και δεν πάνε καλά όχι επειδή το επιδιώκει η αξιοθρήνητη παρέα Βασιλόπουλου, αλλά επειδή το φαραωνικό σχέδιο προσκρούει σε στοιχειώδεις κανόνες νομιμότητας. Κανόνες που υποχρεωτικά πρέπει να εφαρμοστούν, διότι στο πραξικόπημα που επιχειρήθηκε με το νομικό τερατούργημα του καλοκαιριού του 2014 προβλήθηκε αντίσταση από εύψυχους υπερασπιστές του Αλσους και γενικότερα του περιβάλλοντος. Αυτή η αντίσταση είναι που ανέδειξε το ζήτημα και επιβάλλει την τήρηση της στοιχειώδους νομιμότητας.

Σήμερα, δίνουμε στη δημοσιότητα ένα ντοκουμέντο που αποδεικνύει, πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι το γήπεδο Μελισσανίδη δεν μπορεί και δεν πρόκειται να χτιστεί. Πρόκειται για το περιβόητο παραχωρητήριο («Σύμβαση για την ανέγερση του κέντρου αθλητισμού μνήμης και πολιτισμού Αγία Σοφία Νέα Φιλαδέλφεια» είναι ο τίτλος του), με το οποίο το Ερασιτεχνικό Σωματείο ΑΕΚ παραχωρεί στην ανώνυμη κατασκευαστική εταιρία «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» ένα οικόπεδο που δεν του ανήκει. Πρόκειται για ένα νομικά διάτρητο κείμενο, το οποίο θα «ταλαιπωρήσει» για κάποιο καιρό τις αρμόδιες υπηρεσίες, μέχρι να το πετάξουν κι αυτό στα σκουπίδια, όπως το προηγούμενο. Δυστυχώς, οι υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες ν’ ασχολούνται ακόμη με τέτοια καραγκιοζιλίκια, γιατί η σημερινή ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ (υπουργός Λαφαζάνης και αναπληρωτές υπουργοί Τσιρώνης και Αποστόλου) δε δίνει τέρμα στο ανοσιούργημα, αλλά επιτρέπει στον Μελισσανίδη να παίζει το επικοινωνιακό του παιχνίδι.

Τον περασμένο Φλεβάρη αποκαλύψαμε την τετρασέλιδη απάντηση που έδωσε το Αυτοτελές Τμήμα Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και Εργου του ΥΠΑΠΕΝ προς τη ΔΑΟΚΑ (Διεύθυνση αρμόδια να εκδώσει την Εγκριση και Αδεια Δόμησης για το γήπεδο Μελισσανίδη), η οποία του ζήτησε να γνωματεύσει αν η «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» νομιμοποιείται να ζητήσει Εγκριση και Αδεια Δόμησης για το γήπεδο (ολόκληρη η αποκάλυψή μας εδώ).

Η νομική υπηρεσία του ΥΠΑΠΕΝ, μολονότι αποδέχεται την ισχύ του αντισυνταγματικού και εντέλει μη ισχύοντος (λόγω της μετενέστερης ψήφισης του Ν. 4280/2014) άρθρου 42 του Ν. 4277, ύψωσε άλλο φραγμό, αποφαινόμενη επί της ουσίας ότι το αθλητικό σωματείο ΑΕΚ δεν έχει κανένα δικαίωμα να μεταβιβάσει/παραχωρήσει το οικόπεδο που του έχει παραχωρηθεί από το κράτος στην ανώνυμη εταιρία «Δικέφαλος 1924» συμφερόντων Μελισσανίδη, διότι αυτό αντίκειται στους σκοπούς της παραχώρησης.

Λεόντειος και παράνομη σύμβαση

Γνωρίζοντας το περιεχόμενο της γνωμοδότησης της νομικής υπηρεσίας του ΥΠΑΠΕΝ, η πλευρά Μελισσανίδη έσπευσε να πραγματοποιήσει τη γνωστή παρωδία γενικής συνέλευσης της ΑΕΚ (αναλυτικά δείτε εδώ), η οποία ενέκρινε την παραχώρηση του οικοπέδου από την ΑΕΚ στη «Δικέφαλος 1924 ΑΕ».
Μολονότι μέλη της ΑΕΚ ζήτησαν να δουν το παραχωρητήριο, αυτό δεν τους δόθηκε. Ο Μελισσανίδης μάλιστα τους αντιμετώπισε με το γνωστό τσαμπουκά του big boss, που ο λόγος του είναι νόμος και οποιανού του αρέσει: «Δεν θέλω να διαβάσετε ούτε το παραχωρητήριο, ούτε τίποτα. Δεν μου έχετε εμπιστοσύνη; Το έχω διαβάσει εγώ. Αρκεί»!

Το ότι οι 75 νοματαίοι βαφτίστηκαν γενική συνέλευση ενός από τα μεγαλύτερα αθλητικά σωματεία της χώρας και ενέκριναν μια σύμβαση παραχώρησης χωρίς να ξέρουν τι εγκρίνουν δεν ήταν τυχαίο. Αν είχαν στα χέρια τους τη σύμβαση, κάποιοι θα αντιδρούσαν και ίσως κάποιοι να έσπαγαν το φόβο και να προσέφευγαν στα δικαστήρια κατά αυτού του παράνομου εγγράφου, που αποτελεί λεόντειο συμφωνία σε βάρος του σωματείου τους και υπέρ μιας ιδιωτικής ανώνυμης εταιρίας.

Αρκεί να αναφέρουμε ένα μόνο στοιχείο. Το γήπεδο υποτίθεται ότι εξυπηρετεί τον καταστατικό σκοπό του σωματείου, που είναι η άθληση των αθλητών του. Στην παράγραφο 5 του Προοίμιου της Σύμβασης αναφέρεται ότι «το Σωματείο επιθυμεί να επαναδημιουργήσει και στεγάσει επί της έκτασης του έργου την έδρα των κυρίως αθλητικών και αγωνιστικών του δράσεων και συναφών εκδηλώσεών του με βάση τον καταστατικό του σκοπό». Ομως, στη συνέχεια ακολουθεί η αναλυτική περιγραφή ενός έργου που από αθλητική άποψη θα είναι μόνο γήπεδο ποδοσφαίρου. Στην πρώτη παράγραφο του όγδοου άρθρου της σύμβασης αναφέρεται ρητά και κατηγορηματικά: «Η κύρια χρήση του έργου θα είναι για γήπεδο ποδοσφαίρου και για τις συμπληρωματικές λειτουργίες, όπως αυτές ορίζονται ή θα εξειδικευθούν περαιτέρω με βάση το ισχύον νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο»! Δηλαδή, το Ερασιτεχνικό Σωματείο ΑΕΚ, που έχει ως καταστατικό σκοπό την άθληση των αθλητών του, παραχωρεί σε μια ιδιωτική εταιρία το οικόπεδο (που δεν του ανήκει μάλιστα) για να κατασκευάσει μόνο ποδοσφαιρικό γήπεδο, το οποίο θα χρησιμοποιεί μια ΠΑΕ (ποδοσφαιρική ανώνυμη εταιρία) για την επαγγελματική της ομάδα! Εν προκειμένω υπάρχει ωμή παραβίαση των καταστατικών σκοπών του Ερασιτεχνικού Σωματείου ΑΕΚ.

Παράνομη-άκυρη παραχώρηση

Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης είναι παράνομη (και γι’ αυτό άκυρη), διότι το συγκεκριμένο οικόπεδο (είτε στην αρχική του έκταση των 26,6 στρεμμάτων, είτε στην έκταση των 29,1 στρεμμάτων όπως παράνομα και αντισυνταγματικά διαμορφώθηκε με το άρθρο 42 του Ν. 4277/2014) δεν αποτελεί ιδιοκτησία του Ερασιτεχνικού Σωματείου ΑΕΚ. Αποτελεί ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, που παραχωρήθηκε μόνο κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση στο Σωματείο, για την ανάπτυξη κοινωφελούς έργου (ερασιτεχνικός αθλητισμός).

Κανένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (το Σωματείο εν προκειμένω) δεν μπορεί να παραχωρήσει σε άλλο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (και μάλιστα κερδοσκοπικό, όπως είναι η «Δικέφαλος 1924 ΑΕ») ακίνητο ιδιοκτησίας του Δημοσίου, το οποίο του έχει παραχωρηθεί κατά χρήση, διοίκηση και διαχείριση, για κοινωφελείς σκοπούς. Μόνο το ίδιο το Δημόσιο, στο οποίο ανήκει η κυριότητα του ακινήτου, μπορεί να κάνει τέτοια παραχώρηση, μέσα από διαδικασίες που ορίζει ο νόμος (υπουργική απόφαση κτλ.).

Ακόμη και αρχάριοι νομικοί τα γνωρίζουν αυτά τα πράγματα. Γι’ αυτό το Αυτοτελές Τμήμα Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και Εργου του ΥΠΑΠΕΝ σημείωνε στην πρώτη γνωμοδότησή του ότι πρέπει να εξεταστεί αν η «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» ανήκει σε εκείνους τους φορείς «που σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 42 δύνανται να υπογράφουν με το ως άνω αθλητικό σωματείο (σ.σ. η υπογράμμιση είναι της υπηρεσίας) ΑΕΚ ειδικές προγραμματικές συμβάσεις αθλητικής ανάπτυξης κλπ.». Η συγκεκριμένη διάταξη αναφέρει ότι το αθλητικό σωματείο ΑΕΚ, για την εκπλήρωση των σκοπών της παραχώρησης της έκτασης από το Δημόσιο, δύναται να υπογράφει ειδικές προγραμματικές συμβάσεις αθλητικής ανάπτυξης με τον οικείο Δήμο, την Περιφέρεια, ιδρύματα, το Δημόσιο ή άλλους φορείς του Δημοσίου τομέα. Οπως αντιλαμβάνεστε, η «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» δεν ανήκει σε καμιά απ’ αυτές τις κατηγορίες και άρα δεν μπορεί να υπογράφει ειδικές προγραμματικές συμβάσεις αθλητικής ανάπτυξης με το Ερασιτεχνικό Σωματείο ΑΕΚ.

Ομως, ακόμη και αν υπήρχε τέτοια δυνατότητα, το Ερασιτεχνικό Σωματείο ΑΕΚ δε θα μπορούσε να παραχωρήσει, και μάλιστα για 49 χρόνια, ένα ακίνητο που ανήκει στο Δημόσιο και του έχει παραχωρηθεί μόνο για χρήση (για κοινωφελή σκοπό). Υπάρχει σωρεία νομικών διατάξεων που αντιμετωπίζουν αυτό το ζήτημα και όλες είναι στην ίδια κατεύθυνση: αν χρειάζεται να γίνει παραχώρηση σε τρίτο, αυτή δεν την κάνει ο παραχωρησιούχος, αλλά το ίδιο το Δημόσιο, που είναι σε κάθε περίπτωση ο ιδιοκτήτης. Υπάρχουν περιπτώσεις φορέων του Δημοσίου που έκλεισαν ή συγχωνεύτηκαν. Τα ακίνητα που τους είχαν παραχωρηθεί για χρήση επέστρεψαν στο Δημόσιο και παραχωρήθηκαν σε άλλους φορείς με νέες υπουργικές αποφάσεις παραχώρησης.

Για να μην πάμε πολύ πίσω χρονικά, θα αναφέρουμε ενδεικτικά μόνο δύο πρόσφατους νόμους που αφορούν παραχώρηση ακινήτων του Δημοσίου (κατά τα άλλα, πρόκειται για αντιδασικούς νόμους). Ο Ν. 3147/2003 (άρθρο 4) προβλέπει ότι η κυριότητα των ακινήτων που περιήλθαν κατά νομή, χρήση και κατοχή σε νομικά πρόσωπα εποπτείας Υπουργείου Γεωργίας ανήκει στο Υπουργείο Γεωργίας. Αυτά τα ακίνητα επιτρέπεται να παραχωρούνται, κατά χρήση για ορισμένο χρόνο, δωρεάν προς το Δημόσιο, ΟΤΑ ή άλλα νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που εκπληρούν κοινωφελή σκοπό ή με αντάλλαγμα προς άλλα νομικά πρόσωπα, όμως η παραχώρηση γίνεται με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας μετά από γνώμη του συλλογικού οργάνου που διοικεί τα πρόσωπα αυτά. Ούτε κρατικοί φορείς, δηλαδή, δεν μπορούν να κάνουν παραχώρηση ακινήτων. Απαιτείται υπουργική απόφαση.

Ο Ν. 4061/2012 ασχολείται κατά κύριο λόγο με την παραχώρηση ακινήτων του Δημοσίου. Το άρθρο 11 παρ. 1 αυτού του νόμου προβλέπει: «Ο παραχωρησιούχος οφείλει να χρησιμοποιεί το ακίνητο για τη χρήση για την οποία του παραχωρήθηκε. Απαγορεύεται η εκμίσθωση, καθώς και η παραχώρηση της χρήσης καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε τρίτο πρόσωπο, εκτός αν συναινέσει, εγγράφως, το όργανο που εξέδωσε την απόφαση παραχώρησης».

Δε νομίζουμε ότι χρειάζεται να συνεχίσουμε. Από τις διατάξεις που ενδεικτικά παραθέσαμε είναι φανερό ότι ένας παραχωρησιούχος (το Ερασιτεχνικό Σωματείο ΑΕΚ εν προκειμένω) δεν μπορεί, σε κάθε περίπτωση, να παραχωρήσει το ακίνητο σε τρίτο (στη «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» εν προκειμένω), χωρίς την έγγραφη συναίνεση του οργάνου που έκανε την παραχώρηση (του ΥΠΑΠΕΝ εν προκειμένω). Δεν είναι τσιφλίκι της ΑΕΚ το οικόπεδο, για να μπορεί να το παραχωρήσει σε μια εταιρία συμφερόντων Μελισσανίδη, χωρίς να ρωτήσει τον ιδιοκτήτη του, το Ελληνικό Δημόσιο.

Παρά ταύτα, ο Μελισσανίδης πέρασε τέτοιο παραχωρητήριο από τη γενική συνέλευση-παρωδία της ΑΕΚ και ο πρόεδρος και ο γενικός γραμματέας της Ερασιτεχνικής ΑΕΚ (Α. Αλεξίου και Γ. Κατσαδήμας, δικηγόροι και οι δύο!) υπέγραψαν τη σύμβαση παραχώρησης του ακινήτου στη «Δικέφαλος 1924 ΑΕ» (για λογαριασμό της υπογράφει ο Ν. Στράτος). Κι αυτό το παραχωρητήριο κατατέθηκε ήδη στο ΥΠΑΠΕΝ και εξετάζεται από το Αυτοτελές Τμήμα Νομοθετικής Πρωτοβουλίας και Εργου. Είναι πραγματικά σκανδαλώδες. Οι υπηρεσίες απασχολούνται με πράγματα εξόφθαλμα παράνομα, επειδή η πολιτική ηγεσία δεν έχει το θάρρος να βάλει τέρμα σ’ αυτό το σκάνδαλο καταργώντας τα άρθρα 42 και 43 του Ν. 4277/2014.

Ο Ν. 4061/2012 (άρθρο 6) για την παραχώρηση της χρήσης για κοινωφελείς σκοπούς προβλέπει πως η παραχώρηση ανακαλείται «αν ο χρήστης δεν εκπληρώσει το σκοπό της παραχώρησης εντός πενταετίας από την έκδοση της απόφασης παραχώρησης ή αν αλλάξει ο σκοπός της παραχώρησης, χωρίς τη συναίνεση του οργάνου που εξέδωσε την πράξη αυτή». Το συγκεκριμένο ακίνητο εδώ και δώδεκα χρόνια δεν χρησιμοποιείται για το σκοπό για τον οποίο παραχωρήθηκε. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο παραχωρησιούχος το παραχωρεί σε τρίτο, σε ένα κερδοσκοπικό νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, χωρίς να ζητήσει έγκριση από το Δημόσιο. Τι περιμένει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ για να θεωρήσει την παραχώρηση άκυρη, να πάρει το ακίνητο και να το ενώσει με το Αλσος, δίνοντας στο λαό της Αθήνας έναν κατά 26,6 στρέμματα μεγαλύτερο πνεύμονα πρασίνου;

ΥΓ1. Ο αναπληρωτής υπουργός ΥΠΑΠΕΝ, αρμόδιος για τα ζητήματα του πρώην υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου, είχε αρθρογραφήσει ενάντια στην παρασκηνιακή συμφωνία ΣΥΡΙΖΑ-Μελισσανίδη και είχε σταθεί και στη Βουλή αντίθετος στις σχετικές διατάξεις του Ρυθμιστικού (άρθρα 42 και 43 του Ν. 4277/2014), συμβάλλοντας στην υπαναχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ από τη συμφωνία και στην καταψήφιση, τελικά, των σχετικών διατάξεων. Οπως δηλώθηκε κατά την τελετή παραλαβής των υπουργείων από τη νέα πολιτική ηγεσία (Λαφαζάνη, Τσιρώνη, Αποστόλου), αυτή θα λειτουργεί «σαν ομάδα» και θα αναλαμβάνει από κοινού τις νομοθετικές πρωτοβουλίες. Ο (δασολόγος το επάγγελμα) Β. Αποστόλου γιατί δε θέτει το ζήτημα της κατάργησης του υπέρ Μελισσανίδη τερατουργήματος, όπως είχε δεσμευτεί ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ψηφιζόταν; Τα ίδια ερωτήματα ισχύουν και για τον Π. Λαφαζάνη και για τον (προερχόμενο από τους Οικολόγους Πράσινους) Ι. Τσιρώνη.

ΥΓ2. Ο δήμος Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας έχει χρηματοδοτηθεί από το υπουργείο Εσωτερικών, όπως όλοι οι δήμοι, για να καθαρίσει τα ξερόχορτα στην περιοχή του. Γιατί δεν έκανε μόνος του τον καθαρισμό, αλλά απευθύνθηκε στην ΑΕΚ (που εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει καμιά σχέση με το ακίνητο);
Μήπως για να δώσει τη δυνατότητα στον Μελισσανίδη να συνεχίσει το παραμύθιασμα των οπαδών, όπως έκανε και με τη σύσκεψη-σόου στο δήμο;

ΥΓ3. Προς τους άσπονδους φίλους του aekwatch.gr: Σας είχαμε υποσχεθεί ότι «και στου διαόλου τον κώλο να το κρύψουν το παραχωρητήριο, εμείς θα το βρούμε». Οπως βλέπετε, το βρήκαμε. Αν θέλετε αντίγραφο, παρακαλούμε να μας το ζητήσετε όπως πρέπει. Μην βάλετε πάλι εκείνο το δυστυχές δημοσιογραφικό παπαγαλάκι (δε γράφουμε τ’ όνομά του για να μην το μάθει ο Γατούλης και του κόψει το ψωμί) να μας στέλνει κολακευτικά e-mail, ζητώντας μας αντίγραφο επειδή τάχαμου φλέγεται από τη δημοσιογραφική επιθυμία να κάνει παρόμοια με τη δική μας έρευνα. Προσαρμοστείτε σ’ ένα μίνιμουμ πολιτισμού, πλιζ…
Τετάρτη 20 Μαΐου 2015